Försäljare och tekniker har många onödiga konflikter som kostar pengar!

23 november 2015

En säljare har lärt sig att det bästa sättet att hantera människor och kunder är att ge uppmärksamhet eller beröm till VAD SOM ÄR RÄTT med en annan person. På så sätt kan en säljare skapa överenskommelser som steg för steg kan leda till en order.

Men en tekniker som jobbar med maskiner eller support av saker som inte fungerar gör definitivt bäst i att försöka spåra tillbaka VAD SOM ÄR FEL med produkten för att därmed kunna åtgärda problemet och få en nöjd kund.

Om någon tar på sig ”teknikerhatten” när han hanterar människor så går det käpprätt åt skogen! Den som inte tror på detta kan alltid göra en test och säga åt sin fru att: ”Problemet med dig älskling är att du ser ut att ha lagt på dig några kilo extra i vikt.” Se vad som händer och om du får en stekpanna i huvudet eller inte?

Så speciellt viktigt på teknikföretag är att hantera människor genom att se vad som är rätt med dem och när det gäller maskiner som inte fungerar att hitta vad som är fel med dem.

Kurt Ståhl, VD Karisma Rekrytering AB och specialavdelningen Teknisk Säljkraft

Tel 0739-465 805