24 år i teknik & sälj, vad jag lärt mig om människor

5 december 2025

Kurt Ståhl. VD Karisma och Teknisk Säljkraft

Det gäller att hitta rätt person som passar in i gruppen och som kommer att bidra till verksamheten.

Alla människor har i viss mån en social ”skådespelarmask” som på det gamla Greklands amfiteatrar. Det gäller i en rekryteringsprocess att försöka komma ”bakom masken”, så mycket som möjligt och därmed få fram en rättvisande bild av både förmågor och tillkortakommanden.

En ny kund under året sa till mig med förvåning: ”Ni skiljer er från andra konkurrenter, att ni inte försöker att sälja in kandidater till oss, utan ni ger ju en rättfram bild av både styrkor och svagheter!”

Att rekrytera säljare är speciellt svårt och kräver mycket erfarenhet eftersom det ingår i säljarprofilen att även vara bra på att sälja sig själv!

Det enda och bästa sättet att göra detta är att helt enkelt ställa frågor om en säljares tidigare försäljningsresultat, i form av: Antal kundbesök, total försäljning, uppnående a budget, täckningsbidrag och liknande under en viss tidsperiod.

På samma sätt som inom idrottens värld så kommer en framgångsrik säljare ha förvånansvärd bra koll på sina tidigare resultat och framgångar.

Det är viktigare att titta efter personers tidigare resultat än att lägga alltför stor vikt på CV:s och formell kompetens, när man skall välja samarbetspartners eller rekrytera ny personal.

Kontakta förutsättningslöst Karisma Rekrytering idag för administration och ekonomi eller vår specialavdelning Teknisk Säljkraft för rekrytering av tekniska säljare!

Med vänlig Hälsning,

 

Kurt Ståhl, VD
Karisma Rekrytering och Teknisk Säljkraft
Tel: 0739-465 805
Mail: kurt.stahl@karisma.se

* Teknisk Säljkraft är en bifirma till Karisma Rekrytering AB för den del av verksamheten som avser specialrekrytering av tekniska säljare.