OSÄKER OMVÄRLD, TIPS OM EKONOMI & PERSONAL

14 maj 2025

Försäljningskurva går först upp sedan ner

Hur skall man tänka och planera när konjunkturer och förändringar i omvärlden och företagsklimatet är svåra att förutsäga? De senaste kundsamtalen som jag har haft nyligen har INTE upplevt någon nedgång alls, men man kan höra en viss försiktighet eller osäkerhet i tonfallet.

Det första och viktigaste problemet är att det är en sådan ofantlig mängd av negativa nyheter som pumpas ut via media och internet på en daglig basis. I de flesta branscher i Sverige idag, så har det det i år, de fakto inte varit någon verklig lågkonjunktur. Det dumma med konjunkturer hit och dit är att dessa svängningar till största delen uppstår på grund av att de flesta av oss ”köper negativa nyheter”och först då ”slår till bromsarna” och därmed skjuter upp beställningar.

I ett sådant läge så kan det vara tillrådligt av vara försiktig eller sparsam, men bara om man gör det på ett förnuftigt sätt. Att bara så att säga, ”tvärbromsa utgifter över hela linjen” kommer att orsaka att ert företag, kommer ur en eventuell kris som ett mindre företag och med mindre marknadsandelar än ni hade tidigare. Det brukar nästa alltid finnas någon eller några aggressiva konkurrenter som inte bryr sig om, ”stoppskyltarna utefter motorvägen” utan bara, ”trycker full fart på gasen istället!”

Så tricket blir att du/ni kan spara hårt och disciplinerad på de områden inom företaget SOM INTE RÖR UTÅTRIKTAD VERKSAMHET, REKLAM OCH FÖRSÄLJNING! ”Trampa sålunda på gasen” inom reklam och försäljning och var sparsam med resten!

Om det skulle bli lugnare med beställningar eller leveransärenden inom företaget under en sådan tid, så kan ni även temporärt flytta en del av arbetsresurserna inom företaget till mer utåtriktade aktiviteter som är behövliga för försäljningen. Som exempel: Uppdatera uppgifterna i kundregistret, göra någon form av utskick, uppdatera hemsidan eller ringa upp kunder bara för att hålla kontakten och stämma av läget!

Har du några frågor angående den nuvarande personalsituationen eller eventuell planering av rekrytering inför framtiden?

Vi har över 25 års erfarenhet och kan ge kostnadsfria råd och tips som kan vara till din hjälp!

Kontakta förutsättningslöst Karisma Rekrytering med vår specialavdelning Teknisk Säljkraft idag!

Med vänlig hälsning, Kurt Ståhl, VD

Tel 0739-465 805

Kurt Ståhl, VD Karisma Rekrytering och Teknisk Säljkraft