Effektiva strategier för cross-selling och upselling
24 september 2024
Med rätt strategi kan du öka både försäljning och resultat med användande av existerande personal och resurser!
Enligt bifogade referens är sannolikheten att man säljer till nya kunder mellan 5-20 %, men däremot mellan 60-70 % sannolikhet att man säljer till befintliga kunder. Referens.
Därav följer att det kan vara betydligt mer lönsamt att sälja till befintliga kunder där du redan har en uppbyggd relation, än att skapa en helt ny relation från början.
Upselling betyder att sälja en en dyrare produkt eller version av produkten som kunden är intresserad av. Exempel inom teknisk försäljning att en automationskund behöver en ny pump, säljaren säljer en bättre och dyrare pump baserat på helhetskostnaden (med tanke på driftsäkerhet och livslängd), än vad kunden från början hade tänkt sig!
Cross-selling innebär att sälja en eller flera andra produkter eller tjänster som vanligtvis kompletterar den ursprungliga försäljningen. Exempel att sälja en produktionslina som utökas med machine vision och ett nytt styrsystem. Eller så enkelt som att någon säljer en datorväska i samband med ett datorköp.
Varning, det kan vara en risk att försöka sälja produkter eller lösningar som ligger för långt i från varandra i ett och samma möte. Kunden kan då bli splittrad och därför avstå från att göra något köpbeslut alls.
Det är mycket viktigt att du kommer i ordentlig kontakt med kunden eller prospektet, bygger förtroende och gör en ordentlig behovsanalys för att en strategi för cross-selling och upselling i din säljprocess verkligen skall fungera i praktiken!
Se även andra grundläggande försäljningstips på Teknisk Säljkrafts hemsida och blogg!
Med vänlig Hälsning,
Kurt Ståhl, VD,
Teknisk Säljkraft, bifirma till
Karisma Rekrytering AB
Tel: 0739-465 805 Mail: kurt.stahl@karisma.se