FRAMGÅNGSRIK REKRYTERING AV SÄLJARE INOM TEKNIKSEKTORN!

12 juli 2024

Rekryteringsintervju med nöjd VD och HR person som gör handslag!

En teknisk säljare är en kombination av teknikkunnande och säljförmåga. Branscherna är ofta nischade och specialiserade där det kan vara svårt, om inte näst intill omöjligt, att hitta den perfekta kandidaten, men det går att lösa!

Att försöka ”värva” bästa säljaren från motståndarlaget kan vara en frestande första tanke, men är ofta lönedrivande. Med bristande motivation från kandidaten förutom, ”bättre anställningsvillkor” riskerar ni att förlora den ”nya värvningen” när personen får nästa högre löneförslag från marknaden. Men det finns givetvis fall där ren Headhunting är att föredra.

Bästa praxis för framgångsrik rekrytering av säljare till teknikföretag enligt 20 års erfarenhet:

  1. Börja med att ta fram en kravspecifikation på egenskaper och vilken erfarenhet som det är som ni verkligen behöver. Skilj på vad som bara är ”önskvärt” och vad som är ”nödvändigt”. Titta gärna på er tidigare erfarenhet och finn ut, vilka säljare som har sålt bäst hos er och vilka personliga egenskaper och bakgrund dessa säljare har bidragit med?
  2. Vanliga fallgropar kan vara att redan i inledningsskedet ställa krav på t.ex. civilingenjörsutbildning även om gymnasiekompetens med rätt erfarenhetsbakgrund skulle kunna passa lika bra. Att ha förutfattade meningar om ålder som kraftigt reducerar urvalet eller andra godtyckliga begränsningar överhuvudtaget. Dessa fallgropar kan sammanfattas med att överbetona eventuella brister. Alla personer har brister, så det gäller också att ha uppmärksamheten på plussidan och vilka talanger personen har, för att få en balanserad och vettig bedömning!
  3. Tillsätt en rekryteringsgrupp som skall ha hand om rekryteringsprocessen. Eller bestäm åtminstone vem som är ”Rekryteringsansvarig”. Som ett alternativ till de steg som följer här, finns möjligheten att vända dig till något professionellt rekryteringsföretag, med en leveransperson eller leveransgrupp med stor erfarenhet och bra resultat, när det gäller just denna typen av rekryteringar. Väg in hur mycket det skulle vara värt för dig att kunna frigöra din egen tid?
  4. Ta fram en text till rekryteringsannons baserat på kravspecifikationen. Utgå från den, men skriv om texten så att vilken som helst kvalificerad arbetssökande kan förstå den. Lätta på kraven så att ni når ett bredare spektrum av tänkbara kandidater. Exempel: ”Vi söker dig som har teknisk utbildning och erfarenhet inom industriautomation eller har uppnått liknande kunskap och erfarenhet på annat sätt. Det är ett extra plus om du har erfarenhet från just vår bransch.”
  5. Publicera annonsen på kanaler som ni har haft någon positiv erfarenhet av tidigare. I annat fall, gör bara grundläggande publiceringar som inte kostar för mycket. Det rekommenderas att ta hjälp av någon professionell webb-byrå med framgångsrik erfarenhet av att publicera rekryteringsannonser vitt och brett på sociala medier, inklusive Linked In.
  6. Nästa steg blir att sprida vidare dessa annonser via företagets egna hemsidor, Linked In, anställdas sociala medier, och olika nätverk.
  7. Nu har ni förhoppningsvis lagt ut en ordentlig ”bombmatta” över hela området där den tilltänkte kandidaten väntas finnas. Nu börjar det större jobbet att aktivt själv söka kandidater på Linked In eller via olika Nätverk och kontakter som ni själva redan har! Räkna inte med att rekryteringen löser sig av sig självt med enbart de ovanstående stegen, men de är ändå nödvändiga! Här gäller det att ha envishet och uthållighet. Ni kanske har någon person på företaget som är duktig och aktiv på sociala medier som kan hjälpa till med ”fotarbetet” gällande detta?
  8. Intervjua sedan relevanta kandidater med extra mycket uppmärksamhet på vad de tidigare har åstadkommit (resultat) och deras grundläggande förståelse av teknik. Var sedan uppmärksam på deras personliga egenskaper såsom: ”aktivitetsnivå”, ”handlingskraft”, ”uthållighet” och ”social kompetens”. Specifika produktkunskaper kan fyllas på i efterhand, medan personlighetsprofilen oftast förblir ungefär densamma över tid.
  9. Ta referenser baserat på vad tidigare chefer säger som var beroende av personens resultat och därför speciellt kan verifiera eller dementera tidigare försäljningsresultat. Detta eftersom säljare ofta och enligt definition är bra på att sälja sig själva, och därmed kan vara svåra att få en helt korrekt bild av under en intervju!

Ring eller maila om det är några frågor!

Önskar Dig god jaktlycka!

Med vänlig Hälsning,

Kurt Ståhl, VD Karisma Rekrytering och Teknisk Säljkraft

Kurt Ståhl, VD,
Teknisk Säljkraft, bifirma till
Karisma Rekrytering AB, Tel: 0739-465 805 Mail: kurt.stahl@karisma.se