LÖNSAMHETSTIPS INFÖR DET NYA ÅRET!

5 december 2024

Soluppgång i vinterlandskap

En jul och ett nytt år står för dörren! Efter ett år som har kännetecknats av en viss lågkonjunktur, så märker vi från våra kontakter och kunder en viss spirande positivism eller tillförsikt inför det nya året!

Men är det inte lite lustigt att så många av oss verkar behöva ett nyårsfirande och lite ”bubbel”, för att titta framåt och börja tänka lite mer positivt igen!?

Visst blir vi påverkade av omvärlden och olika svängningar i konjunkturen, men de flesta duktiga företagare kan ändå genom förutseende och god planering skapa sin egen framgång. Den framgången behöver inte alls nödvändigtvis, sammanfalla med vanliga årssvängningar eller konjunkturer i omvärlden.

De viktigaste faktorerna för god lönsamhet är:

  1. Bra personal med rätt person på rätt plats!
  2. Tillhandahålla bra produkter eller tjänster! De företag som inte har detta får det mycket svårt och dyrt att försöka marknadsföra och sälja.
  3. På olika lagliga sätt, köpa eller samla ihop listor med namn på potentiella köpare inom rätt målgrupper.
  4. Göra utskick, reklam, uppdatera hemsidor, kampanjer på sociala medier som hjälper till att öka efterfrågan och beställningar. Resultatet av dessa kampanjer är helt enkelt det som kallas ”hotta leads!”
  5. Regeln för de flesta företagen tycks vara att antal kundbesök styr försäljningen (inom rimliga gränser så att planering, offertskrivning och uppföljningar hinns med).
  6. Därför blir besöksbokning den mest pådrivande faktorn för ökad försäljning och lönsamhet! Den innefattar först och främst att boka regelbundna möten med existerande kunder, eftersom det är mycket mer kostnadseffektivt än att hela tiden, ”jaga nya kunder”. Men givetvis också att boka möten med nya prospekts för att bibehålla expansionen. Mikael Arndt som är en välkänd försäljningsutbildare från Stockholm, säger: ”80% av kunderna känner sig inte prioriterade”.
  7. Försäljning som innefattar mycket lyssnande och även emotionellt deltagande som resulterar i att säljaren får en personlig kontakt med den potentielle köparen. Därmed kan säljare också få fram prospektets personliga beskrivning av önskemål och krav. Kan vara kostnadssänkningar eller effektivitetsökningar, men behovet behöver ändå i någon grad kopplas till någon personligt önskemål hos prospektet och därmed lättare kunna ledas till ett avslut.

Nyckeln till pusslet blir hur man på bästa sätt hittar vägar till att kontakta och bygga relationer med rätt beslutsfattare och även att leverera produkter och tjänster som svarar upp mot de krav och önskemål som personen eller företaget har ställt upp från början!

Med positiva önskningar till Dig om ett riktigt GOTT Nytt År!

Karisma Rekrytering och Teknisk Säljkraft, Kurt & Agneta Ståhl