Nyckelkompetenser hos en Customer Success Manager

14 juli 2024

Customer Success Manager med glad VD

En Customer Success Manager är en god lyssnare som spenderar mycket tid på att prata i telefon, men kommunicerar också via nätet och sociala medier för att uppfylla kundernas behov. En CSM utvecklar starka och långsiktiga relationer med företagets kunder.

För att vara framgångsrik behöver du ha empati och en god förmåga att lyssna in kundens utmaningar och behov. Du behöver vara aktiv och väl insatt i att använda sociala medier och hemsidor. Ni arbetar tillsamman både internt hos leverantören och externt med kunden för att nå gemensamma mål.

Du behöver ha en god analytisk förmåga att kunna samla in data i form av marknadsundersökningar demografi och målgrupper. Även att ge återkoppling till ledningen om marknadsläget eller ge förslag på förbättringar som kan göras för att underlätta ditt arbete.

Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att du är ”bryggan mellan försäljning och marknad” som genom förbättrade relationer till era kunder får verksamheten att flyta på snabbare och lättare, men ökar även toleransen hos kunderna för eventuella misstag som ändå kan förekomma.

Rätt person med rätt erfarenhet på denna positionen såsom Customer Success Manager, kan få en hel verksamhet att flyta på mer friktionsfritt och med högre och stabilare resultat som följd.

Ring eller maila om det är några frågor!

Med vänlig Hälsning,

Kurt Ståhl, VD Karisma Rekrytering och Teknisk Säljkraft

Kurt Ståhl, VD,

Teknisk Säljkraft, bifirma till
Karisma Rekrytering AB
Tel: 0739-465 805 Mail: kurt.stahl@karisma.se