Vilka är de tre viktigaste egenskaperna hos en lönsam Teknisk Säljare!

10 februari 2020

3 st kullager

Vilka personliga egenskaper tycker du är viktigast när det gäller en teknisk säljare som ökar lönsamheten och drar in många nya ordrar och avslut?

1) De flesta försäljningschefer, VD:s och ägare brukar vara överens om att: “Antalet kundbesök styr försäljningen!” Man skulle kunna utvidga denna regeln något och säga att den samlade utåtriktade aktiviteten såsom: e-mail, postutskick,  telefonsamtal, besöksbokningar, kundmöten, offerter och uppföljningar styr försäljningen. Du behöver därför som första steg att hitta en säljare med en tillräckligt hög aktivitets- och initiativkraft.

2) Nästa egenskap som du behöver ha är att personen inte är rädd för att fråga efter ordern eller att göra avslut. Det motsatta skulle vara en aktiv säljare som har massor på gång hela tiden, men nästan aldrig får med sig någon påskriven order. Med andra ord skall personen inte vara alltför försiktig när det gäller att ta för sig!

3) Det tredje “kullagret”, som inte är lika känt är att säljaren behöver vara en “vettig person” med en bra grundläggande teknikförståelse. En säljare med dåligt “sunt förnuft” som pratar med en annan tekniker eller ingenjör är borta ur bilden, redan efter ett kort samtal om han eller hon inte kan få fram ett “vettigt tekniksnack”. Det är därför som en “telefonförsäljartyp” inte fungerar speciellt bra inom teknisk försäljning!

Trots att punkt 1 oftast anses som viktigast så har vår erfarenhet visat att denna punkt 3 faktisk är den allra viktigaste!

Med vänlig hälsning,

Kurt Ståhl, VD Karisma Rekrytering och Teknisk Säljkraft

Kurt Ståhl,
VD, Teknisk Säljkraft

Tel 0739-465 805