Teknisk försäljning. Mötet med kunden, komma till läge för avslut

6 september 2016

Strategi för framgångsrika möten med beslutsfattare

När du väl lyckats boka ett möte och sitter framför en beslutsfattare med ett behov av dina produkter eller tjänster så gäller följande:

Presentera dig gärna och ge ett handfast hälsning, men prata inte för mycket i detta läget. Börja med att vara intresserad av kunden och dennes situation.

Börja gärna lite lätt med något vardagligt, väder eller dyligt för att hitta någonting som ni båda är överens om och på så sätt etablera en kommunikationskanal till kunden eller prospektet. Låter kanske banalt – men det är ingen idé att du försöker sälja någonting alls om du inte först har etablerat kontakt.

Vikten av behovsanalys

Sedan fortsätter du bara att i första hand visa intresse för kunden och ställa frågor om dennes situation och steg för steg zooma in på olika problem områden som kunden eller prospektet redan vet om eller som kan göras verkligt för denne.

Om du gör detta steg ordentligt och är seriöst intresserad av kunden och dennes behov kommer du att ha etablerat förtroende, är laddad med argument och har öppnat dörren för möjliga avslut på affären.

Kurt Ståhl, VD Teknisk Säljkraft, Karisma

Tel 0739-465 805

Säljare med kund på mässa