Teknisk försäljning. Mötet med kunden, komma till läge för avslut
6 september 2016
När du väl har lyckats boka ett möte och är på plats tillsammans med en beslutsfattare som kan ha ett behov av dina produkter eller tjänster så gäller följande:
Presentera dig gärna och ge ett handfast hälsning, men prata inte för mycket i detta läget. Börja med att vara intresserad av kunden och dennes situation.
Börja gärna lite lätt med något vardagligt, väder eller dyligt för att hitta någonting som ni båda är överens om och på så sätt etablera en kommunikationskanal till kunden eller prospektet. Låter kanske banalt – men det är ingen idé att du försöker sälja någonting alls om du inte först har etablerat kontakt.
Sedan fortsätter du bara att i första hand visa intresse för kunden och ställa frågor om dennes situation och steg för steg zooma in på olika problem områden som kunden eller prospektet redan vet om eller som kan göras verkligt för denne.
Om du gör detta steg ordentligt och är seriöst intresserad av kunden och dennes behov kommer du att ha etablerat förtroende, är laddad med argument och har öppnat dörren för möjliga avslut på affären.
Kurt Ståhl, VD Teknisk Säljkraft, Karisma
Tel 0739-465 805
